דלג לתוכן העמוד

מהפכת התשתיות ביהודה ושומרון רושמת הישג היסטורי: החל מיום ראשון הקרוב, תיפתח המסילה המזרחית החדשה לתנועת נוסעים, ותחבר באופן ישיר את יישובי השומרון אל רשת הרכבות הארצית ומרכזי התעסוקה.

​משרד התחבורה ורכבת ישראל מובילים מהלך אסטרטגי משמעותי לחיזוק הקשר והרצף התחבורתי שבין השומרון לכלל המדינה, כחלק מחזון "מחברים את ישראל". במסגרת השלב הראשון של ההפעלה, ייפתחו לנוסעים שלוש תחנות חדשות בתוואי הצפוני של הפרויקט: שומרון-טייבה, טירה-כוכב יאיר וחדרה מזרח. התחנות החדשות יחוברו לתחנת ראש העין צפון המשודרגת, וממנה יתאפשר חיבור מהיר לכל רחבי הארץ.

​הפרויקט הלאומי, שקודם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, כולל הקמת מסילה כפולה וחשמלית לאורך כ-64 קילומטרים מחדרה ועד לוד, בסמוך לתוואי כביש 6. הקו החדש יפעל בימים ראשון עד חמישי בין השעות 6:00-21:00, בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון.

​על פי נתוני לוחות הזמנים הרשמיים, הנוסעים מתחנת שומרון-טייבה יגיעו לראש העין צפון בתוך 18 דקות בלבד, ומשם יחליפו רכבת בתוך כ-7 דקות (במרבית שעות הפעילות) לתל אביב – זמן נסיעה כולל של 46 דקות בלבד מהשומרון ללב גוש דן. מדובר בקיצור משמעותי של זמני הנסיעה: זמן הנסיעה מטירה-כוכב יאיר לתל אביב יעמוד על 39 דקות (11 דקות לראש העין צפון), ומחדרה מזרח לתל אביב על 60 דקות (32 דקות לראש העין צפון). בהמשך, עם סיום עבודות ההנדסה והחשמול, יוארך הקו ויכלול גם את תחנות שוהם-תעופה, אלעד ולוד.

​פתיחת קווי הרכבת מהווה בשורה תחבורתית, לאומית וחברתית משמעותית במיוחד עבור יישובי השומרון. לראשונה מקום המדינה, מוקמת תחנת רכבת מרכזית שתשרת באופן ישיר את כלל תושבי האזור, תמנע מהם להיקלע בפקקים, ותאפשר להם להגיע באופן נגיש ויעיל למוקדי תעסוקה, השכלה, מסחר ופנאי ברחבי הארץ. התחנות החדשות נבנו עם מענה לוגיסטי רחב הכולל מאות מקומות חניה, חניות נגישות, מתקנים מיוחדים לאופניים ודו-גלגלי, וכן מערך קווי אוטובוס ייעודיים שיקשרו את כל היישובים הסמוכים ישירות אל מסופי התחבורה הציבורית בתחנות.

​מעבר לחיבור האסטרטגי של השומרון, המסילה המזרחית צפויה להגדיל בכ-30 אחוזים את היצע הנסיעות ברשת המסילות הארצית, ולתת מענה לביקושים ההולכים וגדלים ברכבת, ששברו בשנת 2025 שיא של כל הזמנים עם כ-72 מיליון נוסעים.

הציר החדש, שחלקו הצפוני בוצע על ידי חברת נתיבי ישראל וחלקו הדרומי על ידי רכבת ישראל, יאפשר תנועה מצפון לדרום ללא צורך במעבר בציר תל אביב העמוס, יוריד מאות משאיות מהכבישים מדי יום, ישפר את הבטיחות בדרכים ויפחית את זיהום האוויר והגודש.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב אמרה לקראת פתיחת המסילה:
"פתיחת המסילה המזרחית היא רגע היסטורי למהפכה תחבורתית האמיתית של מדינת ישראל. אנחנו ממשיכים לסגור פערים תחבורתיים, מחברים את השומרון, השרון והמגזר הערבי לרשת המסילות הלאומית, ומביאים בשורה של נגישות, צמיחה והזדמנויות למאות אלפי אזרחים. זהו עוד צעד גדול בחזון 'מחברים את ישראל' מצפון ועד דרום, מהפריפריה אל מרכזי התעסוקה, ההשכלה והפנאי. מדובר בפרויקט לאומי שמחזק את החיבוריות והקישוריות בין יישובים, ערים ואוכלוסיות, ומעניק למאות אלפי אזרחים חלופה מהירה, נוחה ובטוחה לרכב הפרטי."

​מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן אמר:
 "הפעלת המסילה המזרחית היא קפיצת מדרגה היסטורית במערך התחבורה של ישראל ובשורה תחבורתית, כלכלית וחברתית למדינת ישראל כולה. מדובר בפרויקט לאומי משנה מציאות, אשר יגדיל בכ-30 אחוזים את היצע הנסיעות ברשת הרכבות הארצית, יחזק את הרציפות הרכבתית בין צפון לדרום, יפחית עומסים בכבישים ויאפשר גמישות תפעולית חסרת תקדים למערכת המסילות. המסילה המזרחית היא השקעה אסטרטגית לדורות, שתתרום לחיזוק התחבורה הציבורית, לשיפור הבטיחות בדרכים, להפחתת הגודש וזיהום האוויר וליצירת מנועי צמיחה כלכליים וחברתיים חדשים עבור אזרחי ישראל."

להצטרפות לקבוצת עדכוני "התיישבות עכשיו" בוואטסאפ

מעוניינים להגיב? לדווח? צרו איתנו קשר במייל האדום

89% אהבו את הכתבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך