סערת הדחת הרבש"צ ביצהר: ח"כ צבי סוכות יזם דיון דחוף בכנסת
בעקבות הדחת הרבש"צ ביצהר, התכנסה ועדת המשנה לענייני איו"ש בראשות ח"כ צבי סוכות לדון בנוהל הפיטורים המורכב: "הם מקור הידע, נדרשת יציבות".
בעקבות החלטת מערכת הביטחון להדיח את רכז הביטחון (רבש"צ) של היישוב יצהר, התכנסה היום (שלישי) ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון לענייני איו"ש לדיון חירום שעסק בנוהל השהיה או פיטורי רבש"צים ביהודה ושומרון.
הוועדה, בראשותו של ח"כ צבי סוכות, ביקשה לבחון לעומק תחת איזה חוזה תעסוקתי פועלים הרבש"צים ביו"ש, המהווים נדבך קריטי בשמירה על ביטחון ההתיישבות וריבונות המדינה. הדיון התמקד באילו נסיבות ניתן להשהות או לפטרם, ומי הגורם המוסמך לאשר את הפסקת עבודתם של מי שמסכנים את חייהם יום-יום בחזית הטרור.
"חיילים מתחלפים – מי שנשאר בשטח אלו הרבש"צים"
יו"ר הוועדה, ח"כ צבי סוכות, פתח את הדיון תוך שהוא מדגיש את החשיבות הלאומית של בעלי התפקידים ביישובים, המנהלים את הגזרה מול מערכת הביטחון, צה"ל, המועצות האזוריות והתושבים.
"בסופו של דבר, הרבש"צים ביהודה ושומרון הם מקור הידע המרכזי והניסיון המצטבר בגזרה שלהם", הצהיר ח"כ סוכות. "חיילים מתחלפים, מפקדי פלוגות מתחלפים, מח"טים מתחלפים, אלופים מתחלפים ומפקדות מתחלפות, אך מי שנשאר בדרך כלל שנים ארוכות בשטח הם הרבש"צים. הם אלה שמכירים טוב יותר מכולם את המתרחש בגזרה שלהם – מה נכון, מה לא נכון, היכן נמצאות הרגישויות המבצעיות ומהם האתגרים הייחודיים לכל יישוב. אני סבור שיש לאפשר להם עצמאות מקצועית ולתת להם את הכלים לנהל את עבודתם בצורה מיטבית. הם זכאים גם ליציבות תעסוקתית ולוודאות לגבי מעמדם".
הפער המבצעי: מי המעסיק ומי המפטר?
במהלך הדיון הציגו נציגי משרד הביטחון את הנוהל הקיים, לפיו ביטול כתב מינוי של רבש"ץ המועסק על ידי רשות מקומית נמצא באחריות מלאה של החטיבה המרחבית (החטמ"ר). בעוד שהסמכות הפורמלית לפיטורין נתונה בידי הרשות המקומית, הסמכות בפועל לביטול כתב המינוי המאפשר את התפקיד נתונה למח"ט.
על פי הנתונים, ביטול המינוי מתבצע במקרים בהם הרבש"ץ נמצא בלתי מתאים או בלתי כשיר – מסיבות רפואיות, חוסר כשירות מבצעית או נשיאת נשק, חשד או הרשעה בעבירה פלילית, או עבירה על חוק השיפוט הצבאי ללא אישור אלוף הפיקוד. כמו כן, הדבר אפשרי במקרים של הפרת הדין ותחיקת הביטחון באיו"ש, פקודות הצבא, מילוי תפקיד ברשלנות או אי שמירה על הציוד הצבאי וכלי הנשק.
ח"כ סוכות מתח ביקורת על המצב הנוכחי וטען כי מדובר בפער חמור: משמעות הדברים היא שהמח"ט הוא זה שמפטר בפועל את הרבש"ץ, גם אם לפי הנוהל היבש הפיטורים נעשים על ידי הרשות. יו"ר הוועדה הדגיש כי קיים פער מובהק בין המעסיק הפורמלי לבין הגורם שמחזיק בכוח ההכרעה, והבהיר כי הליך הפיטורין צריך להתנהל כפי שקבע המחוקק.
"התמודדות מבצעית מורכבת יותר"
סא"ל אליצור טרבלסי, קצין הגמ"ר, התייחס בדיון לאתגרים הייחודיים של כוחותינו ביו"ש ואמר: "תפקיד הרבש"צ הוא תפקיד מורכב ואינו פשוט. המציאות שבה פועלים הרבש"צים ביהודה ושומרון שונה מאוד מזו של רבש"צים מעבר לגדר הביטחון או בתוך הקו הירוק. ההתמודדות המבצעית מורכבת יותר, ואנחנו נדרשים לנהל את המערכת באופן שיבטיח מצד אחד את ביטחון התושבים, ומצד שני יאפשר לרבש"צים לפעול בצורה מקצועית, בטוחה ויעילה".
מנגד, נועם שליסלברג, ראש היחידה לאזרחים עובדי צה"ל, הציג את ההשקעה התקציבית ברבש"צים בשנים האחרונות כביטוי להערכת המערכת:
"בשלוש השנים האחרונות הובלנו תהליך משמעותי מאוד, מדובר במהלך רחב היקף שבוצע באופן מתוכנן ומדורג. משרד הביטחון שילש את היקף התקציב שהוא מעביר למימון הרבש"צים באמצעות המועצות. במקביל, משרד הפנים, באישור משרד האוצר, הוביל מהלך שהביא ליותר מהכפלת שכרם של הרבש"צים. צעדים אלה משקפים את ההערכה הרבה שיש למערכת כלפי עבודתם וחשיבות תפקידם".
בסיום הדיון הודיע ח"כ סוכות כי הוועדה לא תרפה מהנושא ותתכנס שוב בהשתתפות גורמי מקצוע מתחום המשפטים ודיני העבודה, על מנת לבחון תיקוני חקיקה שיסדירו את מעמדם הראוי של אנשי הביטחון ביישובים.





כתיבת תגובה