דלג לתוכן העמוד

גל צווים דרסטי נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון: אלוף פיקוד המרכז, אבי בלוט, הוציא בימים האחרונים שורת צווי הגבלה מנהליים חריגים כנגד פעילים בהתיישבות.

הצווים, שנחתמו ללא משפט, מורים לפעילים לשהות במעצר בית מלא במשך חודשים ארוכים, לצד הגבלות קשות נוספות כגון חובת התייצבות יוממית בתחנת המשטרה.

​המהלך הנוכחי של אלוף הפיקוד נחשב לחריג במיוחד, הן בשל חומרת התנאים המאלצים את הפעילים לשהות במעצר בית ממושך –  לעיתים במקומות שאינם ביתם הרגיל – והן בשל זהות הנפגעים מהצווים. בין התושבים שחירותם הוגבלה נמנים בעלי משפחות ואבות לילדים, תלמיד ישיבה בחווה חקלאית, ושני פעילים שהתארסו ימים בודדים לפני קבלת הצו וכעת מנועים מלהתכונן לחתונתם.

זאת, על אף שלפני כשנה וחצי הורה שר הביטחון כ"ץ על הפסקת השימוש בצווי מעצר מנהלי כנגד מתיישבים שהיו תחת סמכותו. עם זאת, הסמכות להוצאת צווי הגבלה ומעצר בית מנהליים נותרה בידי אלוף הפיקוד, שעושה בה לאחרונה שימוש הולך וגובר.

​מעצר בית לאבות וחתנים טריים

​במסגרת גל הצווים, חתם האלוף בלוט על צו מנהלי למשך חצי שנה נגד טל ינון דרדיק, תושב בנימין, נשוי ואב לשלושה, המנהל את משק הצאן בכפר טרפון. על פי ההנחיות, נדרש דרדיק לשהות את תקופת המעצר בבית חמותו, אלמנה הסובלת מחירשות. במכתב בהול ששיגר דרדיק באמצעות עורכי דינו מארגון 'חוננו', הובהר כי חמותו לא נשאלה על כך מעולם ומצבה הרפואי אינו מאפשר שהות של אנשים נוספים בביתה.

​במקביל, בלשי ימ"ר ש"י מסרו צו מעצר בית מלא למשך ארבעה חודשים לאלישיב ברוכי, תלמיד ישיבה מחוות 'חסד לאברהם' שבהר חצור בבנימין – מקום מוסדר וחוקי שבו הוא לומד ועובד.
​צווים דומים למעצר בית מלא למשך חצי שנה נמסרו לשני פעילים נוספים שהתארסו אך ימים ספורים לפני כן:

  • ​משה גולדיס (20): רועה צאן מגבעת מקנה אברהם, שנפצע לאחרונה מתקיפה ערבית בשטחי המרעה. הצו נגדו נחתם יממה בלבד לאחר אירוסיו.
  • ​מלאכי להונגדים (21): צעיר מגבעת תל תלפיות בגוש עציון, שקיבל את הצו ימים ספורים לאחר שהתארס.

​בשל התנאים המחמירים, השניים מנועים לחלוטין לצאת מביתם כדי לסגור אולם, לחתום על חוזה שכירות או להתכונן לחתונה.

​"כלי לענישה סיטונאית"

​"נדהמתי לקבל ללא שום התראה צו מנהלי הזוי ששולל בצורה הכי קשה את החירות שלי", סיפר אלישיב ברוכי לאחר קבלת הצו. "באמצע החיים באים אליך, ובהינף קולמוס מטילים עליך הגבלות שלא רחוקות מכלא בלי שיש לך אפשרות כלשהי להתגונן מפניהן".

​ברוכי תקף בחריפות את השימוש בכלי המנהלי נגד המתיישבים: "הצווים המנהליים שאמורים להיות כלי מניעתי לפצצות מתקתקות, הפכו להיות כלי לענישה סיטונאית כנגד כל מי שמקיים פעילות חוקית שאינה לרוחה של מערכת הביטחון. אלו צווים דורסניים וחסרי אנושיות שצריכים לעבור מן העולם, קל וחומר בימיה של ממשלת ימין".

להצטרפות לקבוצת עדכוני "התיישבות עכשיו" בוואטסאפ

מעוניינים להגיב? לדווח? צרו איתנו קשר במייל האדום

94% אהבו את הכתבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך