איראן מנצלת את הפסקת האש כדי לקדם טרור ביהודה ושומרון
בחסות הפסקת האש ואחרי "עם כלביא" ו"שאגת הארי", טהרן מסיטה משאבים ומסמנת את יהודה ושומרון כזירה המרכזית להכוונת טרור ופיגועים
במערכת הביטחון מזהים כי בחסות הפסקת האש בין ארצות הברית לאיראן, טהרן מגבירה את מאמציה לשיקום תשתיות הטרור ביהודה ושומרון, המסתמנת כעת כזירה המרכזית לקידום מתווי טרור, כך פורסם לראשונה בווינט.
בעקבות הפעילות המבצעית הענפה של כוחותינו בעזה ובאיו"ש מתחילת המלחמה, וכן באיראן במסגרת המבצעים "עם כלביא" ו"שאגת הארי", נתקלה טהרן בקשיים משמעותיים בהעברת כספים ובייצור נתיבי הברחה של אמצעי לחימה. כעת, באיראן מנסים להעביר את המשאבים לאיו"ש כמהלך אסטרטגי.
ציר הרשע: מטורקיה ועד הגבול המזרחי
חלק ניכר מההכוונה האיראנית מתבצע בפועל מטורקיה. בתחילת השבוע חשף השב"כ כי סוכלו עשרות פיגועים בשנה האחרונה שהוכוונו על ידי פעילי חמאס בטורקיה. הפעילים מנצלים את שהותם על אדמת טורקיה כדי לנהל רשת טרור ענפה באין מפריע, הכוללת גיוס מחבלים, קיום פגישות עם פעילים מאיו"ש, והעברת כספים ואמל"ח לשטח.
שיטות הפעולה האיראניות מתבססות על שלושה צירים מרכזיים:
- מימון דיגיטלי: שימוש רחב במטבעות מבוזרים (קריפטו) העוקפים את מערכות האכיפה המסורתיות.
- הברחות קרקעיות: הזרמת אמל"ח דרך הגבול המזרחי של ישראל, לעיתים בשילוב בלדרים.
- הדרכת מפגעים מרחוק: העברת ידע טכנולוגי מתקדם.
תגובה לטרור: המערכה על הכסף וקטיעת ההתעצמות
כדי לבלום את המאמצים הללו, פיקוד המרכז ואוגדת איו"ש מנהלים מערכה ממוקדת נגד כספי הטרור ונגד תפוצת "חומרים דו-שימושיים" – חומרים אזרחיים שיכולים לשמש לייצור אמל"ח ונשק. במסגרת פשיטות שנערכו ברחבי איו"ש, הוחרמו לאחרונה כמויות גדולות של דשן חקלאי. כמו כן, כצעד מנע נגד החשש מהעתקת שימוש ברחפני נפץ מגזרת לבנון, כוחותינו מחרימים כל רחפן המאותר בגזרה, אף שהנחת העבודה כיום היא שאין עדיין רחפני נפץ פעילים באיו"ש.
במקביל, המערכה הכלכלית עלתה מדרגה עם מעבר לשיטה של חילוט נכסים שווי ערך. גורם במערכת הביטחון מסביר את השיטה ומציין כי: "כאשר פעיל חמאס לשעבר שנמצא תחת מעקב רוכש לפתע רכב יוקרה בשווי מאות אלפי שקלים, מבוצע בירור מקורות מהיר והרכב מחולט באופן מיידי. ישנה פעילות רוחשת מתחת לפני השטח".
מעקב אחר המחבלים המשוחררים והגנה על קו התפר
גורמי הטרור המרכזיים בשטח כיום הם אסירים ביטחוניים לשעבר. בעקבות עסקאות החטופים האחרונות, שבו מאות מחבלים משוחררים ליהודה ושומרון, חלקם לאחר תקופות מאסר של כמעט 30 שנה. בשב"כ ובצה"ל עוקבים מקרוב אחר פעילותם, ומבצעים "ביקורי בית" ואזהרות שוטפות כדי למנוע הקמת תאי טרור חדשים, המתפתחים בעיקר בשכם, טול כרם, חברון ורמאללה.
אף שתרחיש הייחוס של התפרצות אלימה כוללת טרם התממש, הגזרה בעלת פוטנציאל נפיצות גבוה. החשש המרכזי של צמרת צה"ל הוא מפני חדירה ממוקדת של מחבלים דרך קו התפר לשטח ישראל לצורך ביצוע פיגוע ראווה – אירוע שעלול לייצר אפקט חקיינות ולהוביל לגל הסלמה רחב. בשל כך, עיקר המאמץ המבצעי וההנדסי של אוגדת איו"ש מרוכז כעת סביב אבטחת קו התפר.
חיזוק האחיזה והריבונות בשטח
בד בבד, צה"ל צפוי לתגבר את כוחותיו בחודש הקרוב בשני גדודים נוספים שאמורים להתייצב בצפון השומרון. תגבור זה מגיע בעקבות המהלך של ליישב מחדש את היישוב כדים, שפונה במסגרת חוק ההתנתקות.





כתיבת תגובה